فواید اینترنت برای کودکان ۲۴
خطرات اینترنت ۲۵
مطالب نامناسب و غیر مجاز در اینترنت ۳۲
ارتکاب جریم (بمبها ،مواد مخدرو …) ۳۳
تهاجم به حریم خصوصی ۳۴
خطراتی که اینترنت کودکان را تهدید می کند ۳۶
رهنمودهایی برای والدین ۴۲
نکاتی برای کودکان ۴۶
حفاظت از کودکان در برابر خطرات اینترنتی ۵۲
ارائه ی مدل ۵۶
فصل سوم: روش تحقیق
روش تحقیق ۵۹
جامعه آماری ۶۰
فصل چهارم: یافته های تحقیق
مروری بر وب سایت ها ی مورد تحقیق ۶۲
آزمون فرضیه ها ۷۶
فصل پنجم :نتیجه گیری و پیشنهادات :
نتیجه گیری ۸۱
پیشنهادات ۸۶
فصل ششم : منابع و مآخذ و پیوست :
منابع و مآخذ ۹۱
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه
جامعه شناسی از بدو تولد تلاش خود را مصروف آن داشته است تا روابط و ارتباطات میان انسانها را در دوران جدید مورد مطالعه قرار دهد و نقش تحولات جدید و پیدایش تکنولوژیها، شهرنشینیها و بوروکراسی را بر زندگی اجتماعی مورد مطالعه قرار دهد. زندگی اجتماعی همان روابط و ارتباطات میان انسانهاست. اصولاً اجتماع چیزی بیش از علقهها و تعهدات مشترک نسبتاً پایدار افراد با پشتوانه تعاملاتی گرم نیست.
ظهور اینترنت[۱] به عنوان رسانهای قدرتمند در سالهای اخیر دوباره باب گفتگوهای جدید را در خصوص نقش رسانه گشوده است. اینترنت به مثابه یک رسانه در سالهای اخیر رشد حیرت انگیزی کرده است و بیم و امیدهای بسیاری را نیز به همراه داشته است. به قول تامپسون، اگر میخواهیم تأثیر فرهنگی رسانههای ارتباطی در جهان را درک کنیم؛ باید این دیدگاه را کنار بگذاریم که مواجهه با رسانهها یکسره به ترک شیوههای سنتی زندگی و پذیرش اسلوبهای مدرن زندگی منجر خواهد شد. در مواجهه با رسانهها هیچ موضع رویارویی با سنت نیست. رسانههای ارتباط جمعی را میتوان نه تنها در جهت چالش و تضعیف ارزشها و باورهای سنتی، بلکه به منظور گسترش و تحکیم سنتها نیز مورد استفاده قرار داد. (چلپی، ۱۳۷۵، ص.۶۷)
تقویت مفاهیم فرهنگی و اصیل و ارتباطهای چندگانه میتواند از طریق این رسانه انجام شود. فضاهایی که اگر به طور صحیح از همهی ظرفیتهای آن استفاده شود، به عنوان یک ابزار قدرتمند در همگرایی و تفاهم بین دولتها و ملتها میتواند نقش ویژهای ایفا کند. علی رغم مزایای متعدد این رسانه و به طور کلی فضای مجازی که در آن ایجاد شده است، آسیبها، چالشها، و استحالههای فرهنگی که در نتیجهی تأثیر اینترنت بر افراد جوامع گوناگون برجای گذاشتهاست نگرانیهای متعددی را به وجود آورده که شناخت تنوع و گستردگی این مخاطرات را به عنوان یکی از موضوعهای مهم و قابل توجه در معرض دید قرار داده است. چرا که بسیاری از دولتهای استعماری سالهاست که به این فکر افتادهاند به روشهای گوناگون با بهره گرفتن از این ابزار به استعمار نوین در کشورها بپردازند و با تضعیف و فروپاشی بنیانهای فرهنگی، مطامع خود را بدون جنگ و خونریزی مستقیم پیاده سازند. این موضوعی است که بارها و به شکلهای گوناگون در بیان مقام معظم رهبری نمود پیدا کرده است. ایشان در باب توسل دشمنان به جنگ فرهنگی میفرمایند:
«این انقلاب و این نظام و این حرکت عظیم مردمی آمده و این سلطه و اتوریتهی تحکم آمیز غرب را در این کشور شکسته است. امروزه در کشور ما ارزشهای غربی به صورت قانونی و رایج وجود ندارد. امروز دادن منافع کشور به بیگانگان، در کشور ما یک امر مذموم محسوب میشود. امروز سفرهای را که با هزاران طمع در این کشور پهن کرده بودند – به خصوص آمریکاییها- جمع شده میبینند؛ این برای مراکز قدرت و تسلط جهانی خسارت کمی نیست. آنها می خواهند بدانند که برای برگرداندن اوضاع به صورت قبلی چه کاری باید انجام دهند؟ اوایل انقلاب ناشیانه آمدند و جنگ رو به رو راه انداختند؛ ولی وقتی بینیشان به خاک مالیده شد، فهمیدند راهش این نیست؛ لذا به جنگ فرهنگی متوسل شدند. جنگ فرهنگی کار آسانی نیست؛ کار زبدگان است؛ لذا زبدگان مینشینند فکر میکنند و نسخه مینویسند و متأسفانه عدهای هم در داخل همانها را رله میکنند؛ آنها حرفهایی میزنند، عدهای هم فارسی آن را میگویند و شکل بومی به آن حرفها میدهند! باید مراقب اینها بود.» (بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۹/۱۲/۱۳۷۹) و یا در جایی دیگر دربارهی تفاوت بین تهاجم و تعامل و تبادل فرهنگی میفرمایند:«این که من همیشه میگویم تهاجم فرهنگی، تهاجم فرهنگی این است. تهاجم غیر از تبادل فرهنگی است؛ غیر از گرفتن برجستگیها و زبده گزینی از فرهنگهای دیگر است؛ این، چیزی است نه مباح، بلکه واجب. اسلام به ما دستور میدهد، عقل هم به طور مستقل از ما میخواهد که هر چیز خوب، زیبا و با ارزشی که در هر کجا میبینیم، آن را فرا بگیریم و از آن استفاده کنیم. این جملات معروف متداول در زبانهای مردم ما که – اطلبو العلم و لو بالصین- یا – انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال- نگاه نکن حرف خوب، سخن حکمت آمیز، دانش و معرفت را چه کسی میگوید، اگر سخن خوب است، آن را فرابگیر. این گرفتن، گرفتن فرهنگی است و اخذ فرهنگی. تبادل فرهنگی و زبده گزینی فرهنگی، یک چیز لازم است و این، غیر از تهاجم فرهنگی است. من بارها گفتهام که یک وقت هست که یک انسان با میل خود و بر طبق نیاز و اشتها و ضرورت زندگیاش یک نوع غذا، یک نوع دارو یا مادهی لازمی را انتخاب میکند و آن را داخل جسم خودش میکند؛ این، گزینش است، که چیز خیلی خوبی است؛ اما یک وقت هست که یک نفر را میخوابانند و مادهای را که نه برای او لازم است و نه او به آن میل و اشتهایی دارد و نه برایش مفید است، به زور در حلقش میریزند، یا به او تزریق میکنند، این نامطمئن است؛ این تهاجم فرهنگی است.» (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مدیران و کارکنان صدا و سیما۲۸/۲/۱۳۸۳)، همچنین دربارهی ویژگیهای فرهنگ غرب میفرمایند: «ما که میگوییم فرهنگ غرب، نمیخواهیم بگوییم که این فرهنگ، همهاش از بای بسم الله تا تای تمّت، بد و زشتی و خراب است. شما دیدهای که بنده مکرر راجع به غرب و تهاجم فرهنگ غربی حرف میزنم. معنای صحبتهای بنده، صرفاً این نیست که فرهنگ غرب از بای بسم الله تا تای تمّت، همهاش خراب و خرابی و بدی است، که اگر اینگونه بود، شهروندان ممالک غربی از اول آن را نمیپذیرفتند و اصلاً تحمل نمیکردند. بنابراین، فرهنگ مذکور، نقاط مثبتی داردکه آن نقاط مثبت، چشم مردم را گرفت و جوامع را به خود جذب کرد.» (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار روحانیون و مبلّغان، در آستانهی ماه محرم۲۶/۲/۱۳۷۵). ایشان دربارهی تقلید فرهنگی میفرمایند: «تقلید فرهنگی خطر خیلی بزرگی است، اما این حرف اشتباه نشود با اینکه بنده با مد و تنوع و تحول در روشهای زندگی مخالفم؛ نخیر، مدگرایی و نوگرایی اگر افراطی نباشد، اگر از روی چشم و هم چشمی رقابتهای کودکانه نباشد، عیبی ندارد. لباس و رفتار و آرایش تغییر پیدا میکند، مانعی هم ندارد، اما مواظب باشید قبلهنمای این مدگرایی به سمت اروپا نباشد؛ این بد است. اگر مدیستهای اروپا و امریکا در مجلاتی که مدها را مطرح میکنند، فلان طور لباس را برای مردان یا زنان خودشان ترسیم کردند، آیا ما باید اینجا در همدان یا تهران یا مشهد آن را تقلید کنیم؟ این بد است. خودتان طراحی کنید و خودتان بسازید.» (بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جوانان، اساتید، معلمان و دانشجویان دانشگاههای استان همدان ۱۷/۴/۱۳۸۳) و نیز دربارهی سلاح تبلیغات اشاره دارند: «امروزه مؤثرترین سلاح بین المللی علیه دشمنان و مخالفین، سلاح تبلیغات است؛ سلاح ارتباطات رسانهای است. امروز این قوی ترین سلاح است و از بمب اتم هم بدتر و خطرناکتر است. این سلاح دشمن شما را در بلواهای بعد از انتخابات ندیدید؟ دشمن با همین سلاح، لحظه به لحظه، قضایای ما را دنبال می کرد و به کسانی که اهل شیطنت بودند، رهنمود میداد. «و انّ الشّیاطین لیوحون الی اولیائهم لیجادلوکم»؛ دائم به اولیاء خودشان ایحا می کردند. خوب این حضور دشمن است دیگر، حضور دشمن را از این واضح تر و روشنتر میشود فرض کرد؟» (بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان۲/۷/۱۳۸۸) و مهم ترین ابزار جنگ بین قدرتها را چنین تعبیر کردهاند: «امروز مهمترین ابزار جنگ بین قدرتها در دنیا رسانه است و امروز حتی قدرتها ی بزرگ هم با رسانهها کار میکنند. امروز تأثیر رسانهها و تلویزیون و هنرها و این شبکههای عظیم اطلاع رسانی اینترنتی و … از سلاح و موشک و از بمب اتم هم بیشتر است. امروز دنیا، یک چنین دنیایی است. روز به روز هم دارند این میدان را گسترش میدهند.» ( بیانات معظم له در جمع مدیران و کارکنان صدا و سیما۱۱/۹/۱۳۸۳) دربارهی ابزار تشکیل ناتوی فرهنگی می فرمایند: « … حالا یک ناتوی فرهنگی هم به وجود آوردهاند. این بسیار چیز خطرناکی است. البته حالا هم نیست؛ سالهاست که این اتفاق افتاده است. مجموعهی زنجیرهی به هم پیوستهی رسانههای گوناگون – که حالا اینترنت هم داخلش شده است و ماهوارهها و تلویزیونها و رادیوها- در جهت مشخصی حرکت میکنند تا سررشتهی تحولات جوامع را به عهده بگیرند؛ حالا که دیگر خیلی هم آسان و رو راست شده است.» (بیانات معظم له در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاههای استان سمنان ۱۸/۸/۸۵).
بنا به موارد ذکر شده اینترنت به راحتی میتواند، با امکاناتی که دارد، مورد سودجویی قدرتهای استعمارگر قرار گیرد.
بیان مسئله
کودکان به آن بخش از هستی تعلق دارندکه روح زندگی در آن شفاف و دست نخورده باقی مانده و بکر و معصوم است. پشت این دیوارها،این ازدحام و هیاهو،بهشت کوچکی است که جز کودکان کسی را به آن راه نیست. همراه شدن با کودکان ،این ساکنان ساده و بی ریای زندگی،ما را با گوشه های تازه و جذابی از زندگی آشنا می کند،زیرا آنها جهان را پر از صلح و شادمانی می بینند و با تخیلشان قادرند تمام مرزها و محدودیت ها را بردارند.این گروه،مخاطبان معمولی به حساب نمی آیند،آنها هوشیار و تشنه ی دانستن و یادگیری اند.کودک فقط در خانه یا مدرسه نمی آموزد.اوبه طور دائم در ابعاد تداوم و تقارن زمان،با حرکات مختلفی مواجه است،مشاهده می کندو برخورد دارد،پیام های متعددو گاه متضادی را دریافت و آنهارا تفسیرو تعبیرمی کند و از خلال تمام برخوردها،اغلب بی آنکه خود بداند،می آموزدو خود را می سازد.وب سایت های جهانی[۲] یا جهان گستر هم اکنون پس از پست الکترونیکی[۳] پرطرفدارترین سرویس شبکه اینترنت است که به دلیل دو ویژگی عمده آن ،قابلیت فرامتنی و چندرسانه ای[۴] بودن محیط وب،استفاده از آن به سرعت روبه رشد است . وب سایت ها مانند بقیه ی خدمات اینترنت مبتنی بر نظام خدمت گیرنده و خدمت دهنده عظیمی است که از طریق آن می توان به گستره ی وسیعی از منابع اینترنت دسترسی پیدا کرد. اینترنت امروزه دنیای شگفت انگیزی را که ما درآن زندگی میکنیم متحول کرده است. اینترنت همچنین به وجود آورنده دنیای کاملاً جدید و ارتباطی جهانی است که هر فردی که به آن وارد میشود میتواندخودرا فرد دیگری وانمود کرده و هرکاری که بخواهد درآن انجام دهد. استفاده از اینترنت به طور تصاعدی از اواخر دهه ۱۹۹۰ در حال رشد و توسعه بوده است و حقیقتاً روشی جدید را برای تبادل اطلاعات و تأثیرات متقابل جهانی تعریف کرده است.
امروزه کودکان میتوانند در ادامه زندگی شان یکی از ساکنان این دنیای جدید باشند. آنها نسبت به بزرگترها نگاهی بسیار متفاوت به اینترنت دارند. اینترنت این امکان را فراهم میکند که کودکان مطمئن شوند که با همسالان خود ارتباط دارند. زیرا در بسیاری از مواقع، طرف مقابل واقعا یک بزرگسال است. هرچند ممکن است بچهها و افراد جوانتر از خطرات ارتباط اینترنتی آگاهی داشته باشند ولی در مورد رفتارها و عکس العملهای اینترنتی تصمیماتی میگیرند که گویی بار اولشان است و هیچ آگاهی در این مورد ندارند.
والدین، کامپیوتر و اینترنت را در اختیار کودکان خود قرار میدهند و گمان میکنند کامپیوتر وسیله ای برای هوشیار کردن آنهاست و میتواند در ایجاد ارتباط با دوستانشان به “آنها کمک کند و از رفتنشان به خیابانها و پرسه زدن در کوچه و بازار جلوگیری کرده و مشکلات این چنینی را کاهش دهد. با وجودی که هیچ شکی در فواید استفاده از این تکنولوژی نیست، اما این تصور غلط که کاربرد اینترنت هیچ ضرری به دنبال ندارد، هنوز هم در پروندههای متداول اخیر در رابطه با ربودن کودکان، سرقتهای هویتی،گرفتن فیلمها وموسیقیهای غیر مجاز و هزاران مورد سرقت ذهنی به چشم میخورد.
نتایج حاصل از بررسیهای علمی نشان میدهد که تفاوتهای چشمگیری بین والدین و فرزندان در آشنایی با علم کامپیوتر و کاربرد مهارتهای آن وجود دارد. این تفاوت زمانی بیشتر به چشم میآید که خاطر نشان کنیم که کودکان دائما به اینترنت متصل هستند.
بی هویتی اینترنت و سهولت در خلق شخصیتهای متفاوت، روش کاملاً نوینی است که راه را برای سودجویان، سارقان هویتی، دزدان کامپیوتری و…. هموار کرده است. از آنجایی که کودکان نوعاً از حقهها و تکنیک هایی که سود جویان برای فریب دادن قربانیانشان استفاده میکنند، آگاه نیستند و اغلب از اینترنت به عنوان بخش روزانه ای از زندگی شان استفاده میکنند، نسبت به سایر کاربران اینترنتی، در معرض ریسک بالاتری هستند. بنابراین برای وضوح بیشتر مطلب ابتدا لازم است آشنایی نسبی با مفهوم اینترنت پیدا کنیم، سپس به خطراتی که این رسانه نو ظهور برای کودکان ما دارد خواهیم پرداخت.
اهمیت و ضرورت تحقیق
همچنان که اشاره شد ویژگیهای اینترنت به عنوان رسانهای چند منظوره و تأثیرهای آن بر اندیشهها و نظام ارتباطی میان افراد، یک موضوع بحث برانگیز شده است. ارتباطات مجازی میتواند زمینهی شکلگیری عاداتی جدید را فراهم سازد که خود به کنش و انتخابهای متفاوتی منتهی میشود. سبک زندگی، ارزشها و اعتقادات متأثر از استفاده از اینترنت میتواند باشد یا خیر؟
در ابعاد مختلف، حساسیت و استفادههای گسترده از این شبکهی جهانی به حدی شده است که در زوایای مختلف زندگی انسانهای امروزی وارد گردیده و توانسته به عنوان یک ابزار ارتباطی قوی که در بخشهای مختلف اعتقادات، فرهنگ، روابط متقابل، سیاست، اقتصاد و… تأثیرهای شگرفی از خود برجا گذارد. بایدها و نباید در این شبکه[۵] که به این شدت جوامع امروزی را تحت تأثیر قرار میدهد بسیارند و هر کشوری نیز بنا به رویه و اصول حاکم برآن حساسیتهایی را در استفاده از این پدیدهی نوین نشان میدهد. موضوع تأثیر پذیری فرهنگهای بومی- ملی و آداب و رسوم منطقهای که به تدریج تحت تأثیر این شبکهی به هم پیوسته قرار میگیرد نگرانی بسیاری از دولتها و ملتها را فراهم کرده است.
روشن شدن انواع استفاده از اینترنت و تأثیر آن بر تفاوتهای اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کاربران کمک بزرگی به شناخت مسائل و مشکلات جامعه خواهد نمود.
هدف اصلی از این پژوهش،تحلیل وضعیت صفحات وب سایت های ایرانی و تأثیر آن بر اجتماعی شدن کودکان ۲تا۱۱سال ،که بر اساس معیارهای ارزیابی موجود در این زمینه است می باشد. بدیهی است که طراحی صفحات وب در کشور به عنوان یک ارزش افزوده مهم اطلاع رسانی است،چرا که دسترسی به اطلاعات را در کمترین زمان و هزینه ممکن می سازد.لذا طراحان صفحات وب جامعه ی مورد بررسی می توانند با بهره گیری از نتایج این پژوهش به بهینه سازی صفحات طراحی شده ی خود پرداخته وپایگاههای مناسبی برای ارتقای سطح فرهنگ و آگاهی و اجتماعی شدن کودکان ایجادکنند. همچنین می توان از این طریق،فضاهای خالی را از نظر فنی و محتوایی به برنامه ریزان و دست اندرکاران و طراحان پایگاه های کودکان وبرای رفع آنها برقراری تعادل به منظور ایجاد پایگاه های بهترو مفیدترو آموزنده تر نشان دهد.بیشتروالدین به علت وجود جنبه های منفی اینترنت به خصوص دسترسی به تصاویر و نوشته های غیر اخلاقی نگران استفاده کودکان خود از اینترنت هستند.در صورتیکه اینترنت می تواند فضای گسترده برای خلاقیت کودکان فراهم نمایدتا بهتر بیاموزند،سرگرم شوندو با دوستان مدرسه ای به گفتگو بنشینند و در صورت نیاز مشکلات خود رابا معلمان و اساتید خویش مطرح و آن را حل نمایند،اما به تعبیر روانشناس این رشته: درست همانند دنیای واقعی ،در دنیای وب نیز نظارت والدین بر استفاده آنها از این فضا و راهنمایی آنان به سایت های سالم امری ضروری است.رفتار صحیح وا لدین و اتخاذ سیاست های خاص،بهترین گزینه جهت تصحیح رفتار کودکان است،چرا که در غیر این صورت،فرزندان نه تنهارفتار نادرست خود را ترک نمی کنند،بلکه لجبازی با والدین را در پیش گرفته و هر روز بیش از روز قبل به سایت های غیر اخلاقی مراجعه می کنند.از آن جایی که امروزه با تلاش و اهتمام مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران توان استفاده از اینترنت افزایش چشمگیری داشته و در تمامی شهرها و بسیاری از روستاهای کشور اسلامی مان ا مکان استفاده از اینترنت به وجود آمده است و با توجه به این که این فناوری هم می تواند در خدمت سازندگی قرارگیرد و هم ابزاری برای تخریب کودکان باشد.بنابراین دو مسأله مهم باید مورد توجه والدین و مسئولان باشد،و الدین از آن جهت که به عنوان مربیان اصلی کودکان هستندو مسئولان از آن جهت که در امر تربیت فکری ، علمی ، اجتماعی و شکوفایی استعدادهای کودکان نقش دارند.این دو مهم عبارتند از:
۱-چگونه از این فناوری می توان برای رشد، تکامل و اجتماعی شدن کودکان استفاده نمود؟
۲-چگونه می توان اشتیاق آن ها به استفاده از اینترنت را به راه درست هدایت کرد؟
در این پژوهش محتوای سایت های کودکان از جنبه های زیر مورد تحلیل قرار می گیرد.
۱-تحلیل پایگاه از دیدگاه محتوایی: فاکتورهای متفاوتی در تحلیل سایت ها مورد توجه قرار می گیرد.که مسائل فنی یا محتوایی آنها را مورد بررسی قرار می دهند.
۲- صحت مطالب: صحیح بودن اطلاعات از مهمترین فاکتورهای ارزش گذاری بر یک سایت اطلاع رسانی است. صحت مطالب یک سایت یا از اعتبار نهاد و سازمانی است که آن را منتشر می کند و یا اعتبارش را از نام نویسنده مطلب می گیرد.
۳-گستره مطالب : ارائه مطالب در خور که گستره بسیار وسیعی از تخصص ها و مطالب را شامل می شود.
۴-به روز بودن: ارائه ریتم ثابت به مخاطبان و توجه به انتشار مطالب مرتبط و حساسیت نسبت به مسائل روز جامعه با دیدگاهی نقادانه و علمی است و آنچه که می توان آن را سخن مدیر سایت خواند که در صفحه اول سایت و در ستون سمت چپ ارائه می شوداز مهمترین مصادیق این به روز بودن است.
۵- مخاطبان سایت : میزان بازدید روزانه سایت که در گزارش های مدیر سایت و شمارنده های موجود در آن ارائه شده گویایی موفقیت این پایگاه در جذب مخاطبان خود است.
۶-تعاملی بودن[۶] : تعاملی بودن سایت ها سطوح مختلفی دارد که بر اساس نوع سایت و خدماتی که ارائه می دهد متفاوت است شاید بتوان سایت هایی که از تالارهای گفتگو استفاده می کنند را از تعاملی ترین سایت ها دانست .اما میزان تعامل بودن سایت بر اساس اهداف ،نیازها و نیز امکاناتی که نهاد مرتبط شناسایی می کند تعریف شده و مورد ارزیابی قرار می گیرد.
۷-توسعه سریع: در حقیقت سایت از پایگاه شخصی امروز به پایگاه عمومی تبدیل شود و توسعه پایگاه هم در میان مخاطبان سریع باشد.
۸-استفاده آسان : ساختار ساده سایت و به کار گیری موتور جستجو گر در آن ، کاربری آن را برای مخاطبانش آسان می کند.عدم پیچیدگی و شلوغی صفحه اول سایت یا مخاطب را به سرعت به سوی موتور جستجو گر و یا دسته بندی ارائه شده در زیر عنوان فهرست هدایت می کند. از سوی دیگر نیز منطق ثابت موجود در کلیت سایت ،این روند را تسهیل می نماید.
راهنمای نگارش پایان نامه درباره تحلیل جامعه شناختی تاثیرسایت ها ی اینترنتی بر اجتماعی ...